Bedelli askerlik yapmak için işten ayrılırsam kıdem tazminatımı alabilir miyim?

Bedelli askerlik yasası Meclis gündemine geldiği ilk zamanlarda bedelli askerlik yapacaklar ile ilgili olarak 18 Temmuz 2018 günü aşağıdaki yazıyı paylaşmıştık. Meclisten geçen yasada askerlik süresi 21 güne indirildi, askerlik süresince çalışanların “ücretsiz izinli” sayılacağı hükme bağlandı.

Dolayısıyla askere gidenlerin 21 gün boyunca sigortaları yatmayacak, ücretleri ödenmeyecek ama askerlik dönüşü aynı iş yerinde çalışmaya devam edecekler.

Tabii ki, işverenin kabul etmesi halinde diğer iki seçenek de mümkün. Ancak işverenin bu seçenekleri kabul etmesi zorunluluğu bulunmuyor. İşveren ile anlaşarak yapılabilecek diğer iki seçenek ise şu:

1- Birikmiş yeterli senelik izni olanlar senelik izin kullanabilecek. Bu durumda askerlik boyunca sigortaları ödenmeye devam edecek.

2- İşveren kabul ederse, kıdem tazminatını alıp işten ayrılabilecek. Bu durumda askerlik dönüşü aynı işyerine dönemeyecek.

18 TEMMUZ GÜNÜ KONUYA İLİŞKİN GENEL HUKUK KURALLARI ÇERÇEVESİNDE YAPTIĞIMIZ DEĞERLENDİRME ŞU ŞEKİLDE İDİ:

Önümüzdeki günlerde çıkması beklenen bedelli askerlik kanununda yükümlülerin 25 veya 28 gün askerlik yapması öngörülüyor.

Daha önceki bedelli askerlik uygulamalarında fiilen askerlik yapma durumu söz konusu değildi. Dolayısıyla yükümlüler işlerinden ayrılmadan askerlik hizmetini yerine getirebiliyordu. Bu kez bedelli askerlik yapacak kişilerin 25 veya 28 gün süreyle iş yerinden ayrılmaları gerekecek.

Bu kişilerin önüne üç seçenek bulunuyor:

1- Eğer birikmiş yeterli senelik izinleri varsa veya işveren gelecek yılın izin süresini mahsup etmeyi kabul ederse, bedelli askerlik yükümlüleri, ücretli senelik izin kullanarak işyerinden ayrılabilir. Bu durumda sigortaları yatmaya devam eder. Askerlik hizmetini tamamlayan kişi işine geri döner.

2- Askerlik yapacağına dair belgeyi Askerlik Şubesi’nden alan kişi bu belge ile iş akdini feshedebilir. Eğer çalışması bir yıldan fazla ise kıdem tazminatı almaya hak kazanır. Askerlik dönüşü bu iş yerinde çalışma hakkı olmaz.

3- Askerlik yapacağına dair belgeyi Askerlik Şubesi’nden alan kişi bu belge ile iş akdini askerlik süresince askıya alabilir. Bu durumda kıdem tazminatını almaz, askerlikte geçirdiği süre boyunca sigortası yatmaz. Askerlik dönüşü aynı iş yerinde çalışmaya devam eder. Askerlik öncesi sigortasının yatırıldığı süre, sonrasındaki çalışma süresine eklenerek kıdem tazminatı hesaplanır.

Askerlik sırasında sigortalı olmayan kişiler daha sonra emekli olmak için bu süreyi borçlanabilir.

Ancak emeklilik yaşı git gide daha da arttığı ve pek çok kişinin emeklilik için sadece gerekli yaşı beklediği düşünüldüğünde askerlikte geçirilen süreyi borçlanmak için acele etmemek gerekir. Emeklilik yaşı geldiği zaman hizmet süresi yetersiz kalırsa ancak o zaman için askerlik borçlanması düşünülebilir.